Wat is verschil tussen stress en een burn-out?

Het verschil tussen stress en een burn-out

Een burn-out kan het gevolg zijn van onverbiddelijke stress, maar het is niet hetzelfde als te veel stress. Stress gaat over het algemeen gepaard met te veel: te veel druk die te veel van je vraagt, zowel lichamelijk als geestelijk. Gestreste mensen kunnen zich echter nog steeds voorstellen dat als ze alles gewoon onder controle krijgen, ze zich beter zullen voelen.

Burn-out daarentegen gaat meer over niet goed genoeg. Een burn-out betekent dat je je leeg en geestelijk uitgeput voelt, zonder motivatie en zonder zorgen. Mensen die een burn-out ervaren, zien vaak geen hoop op een positieve verandering in hun situatie. Als je door overmatige stress het gevoel hebt dat je verdrinkt in verantwoordelijkheden, dan is burn-out een gevoel dat je helemaal uitgedroogd bent. En terwijl je je er meestal van bewust bent dat je onder veel stress staat, merk je niet altijd dat je een burn-out hebt als het gebeurt.

Stress vs. Burnout

Burnout

Gekenmerkt door over-engagement

Emoties zijn overactief

Produceert urgentie en hyperactiviteit

Verlies van energie

Leidt tot angststoornissen

Primaire schade is lichamelijk

Kan je voortijdig doden

 

Stress

Gekenmerkt door disengagement

Emoties zijn afgestompt

Produceert hulpeloosheid en hopeloosheid

Verlies van motivatie, idealen en hoop

Leidt tot onthechting en depressie

Primaire schade is emotioneel

Kan het leven niet de moeite waard laten lijken

Oorzaken van burn-out

Burn-out komt vaak voort uit je werk. Maar iedereen die zich overwerkt en ondergewaardeerd voelt, loopt het risico op een burn-out, van de hardwerkende kantoormedewerker die al jaren geen vakantie meer heeft gehad, tot de huismoeder die de kinderen, het huishoudwerk en een ouder wordende ouder verzorgt.

Maar burn-out wordt niet alleen veroorzaakt door stressvol werk of te veel verantwoordelijkheden. Andere factoren dragen bij aan een burn-out, waaronder uw levensstijl en persoonlijkheidskenmerken. In feite kan wat je doet in je stilstand en hoe je naar de wereld kijkt net zo’n grote rol spelen bij het veroorzaken van overweldigende stress als het werk of de eisen die thuis worden gesteld.

Werk gerelateerde oorzaken van burn-out

  • Het gevoel dat je weinig of geen controle hebt over je werk
  • Gebrek aan erkenning of beloning voor goed werk
  • Onduidelijke of te hoge eisen aan de functieverwachtingen
  • Werk doen dat eentonig is of niet uitdagend
  • Werken in een chaotische of hogedrukomgeving

Levensstijl oorzaken van burn-out

  • Te veel werken, zonder genoeg tijd om te socialiseren of te ontspannen
  • Gebrek aan hechte ondersteunende relaties
  • Te veel verantwoordelijkheden op zich nemen zonder voldoende hulp van anderen
  • Niet genoeg slaap krijgen
  • Perfectionistische neigingen; niets is ooit goed genoeg
  • Pessimistische kijk op jezelf en de wereld
  • De noodzaak om controle te hebben; terughoudendheid om te delegeren aan anderen
  • Enorm resultaatgericht, Type A persoonlijkheid

Persoonlijkheidskenmerken kunnen bijdragen aan een burn-out

Tijd om te handelen

Of je nu de waarschuwingstekens van een dreigende burn-out herkent of dat je al voorbij het breekpunt bent, proberen door de uitputting heen te duwen en doorgaan zoals je bent geweest zal alleen maar verdere emotionele en fysieke schade veroorzaken. Nu is het tijd om te pauzeren en van richting te veranderen door te leren hoe je jezelf kunt helpen de burn-out te overwinnen en je weer gezond en positief te voelen.

Het omgaan met burn-out vereist de “HOV” benadering:

Herkennen – Kijk uit voor de waarschuwingssignalen van een burn-out

Omgekeerd – Maak de schade ongedaan door steun te zoeken en stress te beheersen.

Veerkracht – Bouw uw veerkracht tegen stress op door te zorgen voor uw fysieke en emotionele gezondheid.