Het aanwijzen van de perfecte kerstpakketten is niet gemakkelijk. In een ideale wereld wil je een pakket dat indruk maakt, dat motiveert, dat waardering laat zien en wat energie geeft om het nieuwe jaar nog beter te presteren. De realiteit is vaak anders en wat voor de één een ideaal geschenk is, valt bij de ander compleet verkeerd. De onderstaande tips zijn bedoeld voor iedereen die de zware taak heeft om de kerstpakketten te vinden die iedereen blij maken.
Er zijn verschillende redenen waarom het een goed idee is om je personeel gewoon te vragen over hun verwachtingen voor het volgende kerstpakket. Allereerst krijg jij dan belangrijke informatie te horen en hoef je niet meer zo te gissen naar wat men graag wil hebben. Ten tweede geef je je personeel dan inspraak in een belangrijk besluit en dat motiveert. Ten derde is de kans dat men gaat klagen over iets waar ze invloed op hebben gehad kleiner. Je stelt een korte vragenlijst op en stuurt deze rond op het moment dat je over de kerstpakketten moet gaan nadenken. Hier vind je een voorbeeld van zo’n lijst.
Veel leidinggevenden zien alleen de verschillen tussen hun medewerkers als ze op zoek gaan naar kerstpakketten die iedereen blij maken. Maar het is veel beter om de gelijkenissen te nemen en je daarop te richten. Deze zijn, uiteraard, professioneel. Het bedrijf, het werk dat jullie uitvoeren en de prestaties die jullie leveren zijn alle drie voorbeelden van factoren waar iedereen aan bijdraagt. Deze benadruk je door een kerstpakket in je huiskleur en door deze met het bedrijfslogo te laten verpakken. Kies voor een product dat refereert naar wat jullie doen en voor een thema dat verwijst naar een grote prestatie waar iedereen aan heeft bijgedragen. De kerstpakketten hebben dan automatisch een boodschap en een betekenis. Daarbij zijn ze herkenbaar en op een vertrouwde manier vormgegeven.
Als je een bestelling van meer dan 100 kerstpakketten kunt plaatsen, dan krijg je van webwinkels vaak de optie aangeboden om deze zelf samen te stellen. Op die manier kun je de kenmerken die je in de bovenstaande punten hebt samengevat nog beter aanspreken. Je stelt je pakketten samen met een medewerker van de winkel, dus je gebruikt hun kennis om er iets moois van te maken. Jij geeft aan wat er inhoudelijk in de kerstpakketten moet komen. Op deze manier kun je een uniek kerstpakket samenstellen wat duidelijk laat zien dat je er tijd en energie in gestoken hebt. Kun je een kerstpakket vinden dat aan deze eisen voldoet, dan worden de feestdagen bij jouw bedrijf ongetwijfeld een succes.
|