Een perfecte product presentatie realiseren in uw showroom

“Ik zie het, ik wil het, ik koop het”

Het product kan nog zo perfect zijn, als de presentatie niet goed is, kan het zijn dat het product alsnog niet wordt verkocht. De presentatie van het product bepaalt de eerste indruk die de consument van het product krijgt. Een goede showroom is dus essentieel: van showroom verlichting tot aan de plaatsing van het product. In dit artikel deel ik met jou alle tips om ervoor te zorgen dat jouw product schittert in jouw showroom!

TIP 1: Goede showroom verlichting

Wellicht de allerbelangrijkste tip: zorg voor een goede showroomverlichting. Het licht toont jouw product en creëert tegelijkertijd sfeer in jouw showroom. Ga je bijvoorbeeld voor een wat koeler licht dan creëert dit een hele andere uitstraling dan wanneer je bijvoorbeeld gebruik maakt van spotjes die een warme gele licht uitstralen. Bied je bijvoorbeeld huiselijke producten aan? Ga dan voor warm licht, zodat de huiselijke sfeer in jouw showroom wordt gecreëerd.

TIP 2: Thema’s

Speel in op je klanten! Koppel een thema aan jouw showroom. Verkoop jij bijvoorbeeld koffiezetapparaten? Geef jouw showroom dan het thema van een café. Veel consumenten denken bij lekkere koffie aan dat ene lekkere koffietentje op de hoek. Door jouw showroom als café of koffietentje weer te geven, maken mensen onbewust de conclusie dat jouw koffiezetapparaten net zo lekkere koffie produceren als de koffie van het koffietentje op de hoek.

TIP 3: Indeling

De indeling van jouw showroom is super belangrijk! Begin niet gelijk met het presenteren van de accessoires of de meest dure producten, zet deze wat verder in de showroom. Om terug te komen bij het vorige voorbeeld van de koffiezetapparaten: zorg ervoor dat bij binnenkomst mensen als eerste een praktisch en degelijk (niet al te duur) koffiezetapparaat zien. Zorg ervoor dat naarmate ze de showroom verder lopen, de koffiezetapparaten net weer wat luxer en duurder worden. Aan het einde van de showroom kan je bijvoorbeeld accessoires presenteren, zoals mokken of koffiebonen, maar ook aanvullende producten, zoals melkopschuimers.

TIP 4: Een digitale showroom?

In deze bizarre tijden waarin we om moeten gaan met het COVID-19 virus en iedereen zo veel mogelijk wordt gevraagd thuis te blijven, is een digitale showroom ideaal. Zo kun je 360-graden camera’s ophangen, zodat mensen vanaf hun computer de hele showroom kunnen bekijken. Indien je geen nieuwe installatietechnieken wil ophangen, kan je natuurlijk ook zelf foto’s en filmpjes maken en deze publiceren op de website.

TIP 5: SOCIAL MEDIA!

Maak gebruik van social media om jouw showroom met de hele wereld te delen! Zeker in deze tijd waarin we door het COVID-19 virus zo min mogelijk naar buiten gaan. Maak foto’s van jouw producten en deel deze op social media. Speel in op jouw doelgroep: is jouw doelgroep ‘jongeren’? Maak dan bijvoorbeeld een Instagram account aan van jouw bedrijf. Is jouw doelgroep ‘mensen in het bedrijfsleven’? Maak dan bijvoorbeeld een LinkedIn account aan van jouw bedrijf.

Kortom: zorg voor een goede product presentatie! Door een goede presentatie wordt jouw product veel beter verkocht. Dus zorg voor een goede showroom verlichting die past bij het product dat jij verkoopt. De verlichting zorgt voor de sfeer in jouw showroom. Kies het juiste thema zodat jij het beeld van jouw producten beïnvloed. Creëer een digitale showroom en van maak gebruik social media. In deze tijden met het COVID-19 willen mensen liever vanuit huis jouw producten bekijken. Zorg ervoor dat de consument de beste eerste indruk krijgt van jouw producten, want we weten allemaal: je krijgt nooit een tweede kans om een eerste indruk te maken!