De Wehkamp

Wehkamp is een van de bekendste online warenhuizen van Nederland. Het warenhuis was vroeger echter bekent als postorderbedrijf. Via Wehkamp konden mensen dingen bestellen die vervolgens thuis werden afgeleverd. Dit is te vergelijken met de hedendaagse bezorgbedrijven PostNL en DHL. De verschillen tussen de partijen zijn echter dat Wehkamp dus ook een eigen assortiment had waar mensen uit konden kiezen. Daarnaast was er natuurlijk nog geen internet. Dit betekende dat mensen bij de postbestelpunten hun bestelling door konden geven. Later veranderde dit door de komst van de telefoon. Mensen konden hun bestelling ook via de telefoon doorgeven aan Wehkamp. Dit zijn een aantal verschillen met de hedendaagse postorder bedrijven.

Een buitenlandse partij

De Wehkamp in 1952 opgericht als postorderbedrijf. Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot een van de grote spelers als het gaat om online retail. Wehkamp verkocht vroeger met name matrassen die dan werden aangeprezen in vrouwenvladen en via radioboodschappen. Inmiddels is het assortiment uitgebreid met een flink aantal andere producten. Zo verkoopt de Wehkamp nu ook producten in de mode, beauty, baby en kind toebehoren, wonen, elektronica, sport en klussen. Het bedrijf is net als de Bijenkorf in handen van een buitenlandse partij. De Wehkamp is in handen van Apax Partners. Ondanks dat het bedrijf in handen is gekomen van een buitenlandse partij hanteert Wehkamp nog altijd de oude en vertrouwde merk- en bedrijfsnaam. Dit is een bewuste keuze geweest van de nieuwe eigenaren. Men hoopt op deze manier de Nederlandse markt te kunnen blijven bespelen zoals Wehkamp dat voor de overname ook al deed.

De webshop

Waar de Wehkamp vroeger nog een partij was die een fysieke catalogus naar iedereen stuurde met alle producten zijn de tijden inmiddels verandert. Zo zien we dat Wehkamp nu alleen haar assortiment via de webshop aan haar klanten aanbiedt. Het feit is dat andere webshops zoals Bol.com bijvoorbeeld hier ook voor kiezen. Deze keuze heeft ermee te maken dat deze bedrijven in zien dat het eigenlijk nogal wat papier verspilling is om naar iedereen in Nederland een catalogus van bijna 300 pagina’s op te sturen. Voor oudere mensen is dit echter wel een probleem. Zij kunnen namelijk niet zo goed overweg met het internet. Voor deze mensen is het mogelijk om contact op te namen met de wehkamp klantenservice. Deze wehkamp klantenservice kan de oudere mensen helpen met een bestelling en daarnaast ook eventuele andere vragen beantwoorden.

https://www.klantenservicetelefoon.nl/webshops/wehkamp/

https://www.web-wings.nl