Wannagive
Image default
Dienstverlening

De KPI’s van een bedrijf bepalen

Een KPI is een korte afkorting voor een Kritieke Prestatie Indicatoren en worden ook wel indicatoren genoemd. KPI’s zijn een operationeel instrument om prestaties van een onderneming te monitoren om ze vervolgens te verbeteren. Ze worden dan ook wel lange termijn strategieën genoemd en korte termijn strategieën moeten ervoor zorgen dat ze uiteindelijk worden waargemaakt. Door realistische doelstellingen op te stellen en deze te monitoren kan er als organisatie zijnde meer grip worden gecreëerd op verschillende processen. Dit gebeurd aan de hand van een KPI Dashboard.

Een KPI bepalen

Om goede KPI’s te formuleren wordt het SMART principe gehanteerd, dit wordt dan ook gezien als de basis van een KPI. Het SMART principe staat voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden. Wanneer al deze principes worden toegepast in een KPI is er na afloop goed te zien of de vooraf vooropgestelde doelstellingen zijn behaald. KPI’s zijn belangrijk om de financiele gezondheid van een bedrijf te controleren, de teamleden te motiveren, problemen te herkennen en sneller beslissingen te nemen.

Waaraan moet een KPI voldoen?

Naast het SMART principe moeten KPI’s aan verschillende criteria voldoen. Een aantal kenmerken van deze criteria zijn: periodiek meetbaar, toekomstgericht, beïnvloedt het resultaat van de organisatie, niet financieel verbonden, wordt vastgesteld door het management of de directie, gemiddeld 3 tot 6 verschillende KPI’s en het moet motiverend werken.

Gebruik maken van een KPI dashboard

KPI dashboards zijn tools die visuele feedback geven door databronnen te combineren om vervolgens te zien hoe een bedrijf presteert en haar KPI’s behaald. Voorbeelden van verschillende KPI dashboards zijn de marketingeffectiviteit, klantenservice, financiële gezondheid en de IT-prestaties. De marketingeffectiviteit is bijvoorbeeld de prestaties van zoektermen, conversieverhouding en de gemiddelde tijd op een pagina. De financiële gezondheid is de winst en het verlies, de operationele cashflow en de leveranciersuitgaven. De klantenservice is de klanttevredenheidsservice, kosten per contactmoment, klantbehoudratio en de gemiddelde oplossingstijd. En de IT- prestaties zijn de gemiddelde reperatietijd, ROI van IT en de downtime van een server.

https://betekenis-van.nl/betekenis-van-jargon/