Wannagive

B2B e-commerce

B2B e-commerce, wat is het eigenlijk en waar moet je op letten?

Wat is B2B e-commerce?

Business to business (B2B) houdt in dat bedrijven producten of diensten verkopen aan andere bedrijven. De tegenhanger van B2B is business to consumer (B2C), hierbij verkopen bedrijven producten of diensten aan consumenten. 

Een goed voorbeeld van een B2B bedrijf is PricewaterhouseCoopers (PwC). Dit is een accountants- en belastingadviseursbedrijf die hun diensten verkoopt aan andere bedrijven. 

De “e” in e-commerce staat, net zoals bij e-mail, voor elektronisch. De letterlijke vertaling zou “elektronische handel” zijn. E-commerce is een zeer breed begrip, het is lastig om de precieze betekenis te definiëren. Je zou kunnen zeggen als iets online gekocht wordt, op een webshop of online marktplaats, dat het dan onder e-commerce valt.

Waar moet je op letten?

B2B is echt iets anders dan B2C, het koopgedrag verschilt nogal. Waar consumenten vooral letten op de prijs en “de looks”, letten inkopers bij B2B e-commerce meer op efficiëntie. Bij B2B e-commerce moet ook rekening gehouden worden met eventuele prijsafspraken met specifieke klanten, volumekortingen en vaak een vereiste autorisatie door iemand anders binnen het bedrijf dat inkoopt. 

Vervolgens zijn inkopers ook mensen en is het fijn als de webshop er verzorgd uitziet, snel werkt en een soepele checkout heeft. Dit verschilt soms per sector en per klant, daarom is personaliseren verstandig.

Belangrijke B2B e-commerce trend

Een belangrijke trend in de B2B e-commerce is artificial intelligence (AI). Met AI kunnen er bijvoorbeeld gepersonaliseerde productaanbevelingen aangedragen worden en gepersonaliseerde banners getoond worden. Hello Retail is een bedrijf dat verschillende producten hebben om de omzet van je webshop te vergroten aan de hand van AI.