Een bedrijfswagen leasen gaat steevast gepaard met de bijtelling, het percentage van de catalogusprijs van de auto dat opgeteld wordt bij het brutoloon als vergoeding voor het privaat gebruik ervan. Vanaf 1 januari 2016 zijn de percentages veranderd en lease je het best een volledig elektrische auto. De overheid wil het leasen van de zogenaamde stekkerauto’s verder stimuleren met een bijtelling van slechts 4%. Iedereen leaset elektrisch De regel rond de bijtelling is simpel: hoe kleiner de CO2-uitstoot, hoe lager het bijtellingpercentage. Daardoor kiezen werkgevers en- nemers natuurlijk meer voor energiezuinige auto’s. Op de maandelijkse verkooplijstjes staan plug-in hybrides dan ook steevast bovenaan. Dit zijn auto’s die je aan een stopcontact kunt opladen, maar die bij gebrek aan een oplaadpunt ook gewoon op benzine of diesel kunnen rijden. Uit ervaring blijkt dat bestuurders van deze semi-elektrische auto’s vaker tanken verkiezen boven opladen. Genoeg reden voor de overheid om de bijtelling voor deze auto’s -denk maar aan de Mitsubishi Outlander en de Volvo V60- op te trekken naar 15%. Voor bedrijfswagens die nog meer vervuilen gelden bijtellingen van 21% en 25%. Dit percentueel bedrag wordt uiteindelijk opgeteld bij je inkomen, waarover je dan inkomstenbelasting betaalt. Met andere woorden: hoe zuiniger je bedrijfsauto is, hoe minder belastingen je zult betalen en hoe meer je het milieu helpt. Zuinige bestelauto Een zuinige bestelwagen leasen lijkt soms als zoeken naar een speld in een hooiberg. Per beroepstak is de keuze afhankelijk van het maximale laadgewicht en de lengte van de laadruimte. Gelukkig zijn er al veel bestelwagens die zijn uitgerust met de nieuwste snufjes zoals een hightech motor. Daardoor vallen dergelijke types in de bijtellingklasse 21% en niet in de hoogste categorie. Even zoeken loont zeker de moeite want op jaarbasis kan een zuinige bestelauto je honderden euro’s per voertuig schelen. |
http://www.bedrijfswagenleasenzzp.nl |