De COVID-19-pandemie heeft de internationale handel opgeschud op een schaal waarvan we het bestaan niet wisten. Volgens alle prognoses zullen de economische gevolgen van deze crisis niet snel verdwijnen en is het medialandschap ingrijpend veranderd. Krantenkoppen over de hele wereld worden gedomineerd door berichtgeving over de huidige COVID-19-situatie. Uw boodschap overbrengen naar de media is de sleutel tot het opbouwen van een merk, wat zeker cruciaal is voor het aantrekken van investeringen, klanten en talent. De beste merken om dit te doen, zijn die merken die door iedereen in hun branche worden erkend – dit is waar 1) Strategie Alle bedrijven zouden deze tijd moeten besteden aan het ontwikkelen van hun PR-strategie. Hoewel dit tijdens een crisis misschien een onconventionele praktijk lijkt, zal het ontwikkelen van een alomvattende PR-strategie u in leven houden en nieuwe klanten aantrekken tijdens en na de crisis. 2) Identificeer de relevante media Vind journalisten die schrijven over uw branche of bedrijven die vergelijkbaar zijn met die van u. Dit verbreedt uw zakelijke horizon en helpt u te identificeren wat de verhalen van andere bedrijven zijn, waar lezers in geïnteresseerd zijn, waar journalisten in geïnteresseerd zijn en wat een goed verhaal is. 3) Leg contacten Zodra u de journalisten heeft geïdentificeerd die het meest geschikt zijn voor u en uw bedrijf, neemt u contact met hen op. Journalisten zijn van nature ruimdenkend en geïnteresseerd in intrigerende verhalen. Vertel ze de jouwe. 4) Word een gedachteleider Schrijf een artikel of blog, deel het met collega’s of consultants en post het op LinkedIn, of beter nog, stuur het naar de redactiekamer. Door jezelf te positioneren als een thought leader, kun je opvallen, je persoonlijke merk ontwikkelen en de aandacht van je publiek trekken. 5) Plan voor de toekomst Het kan een uitdaging zijn om media-aandacht te krijgen zonder de deskundige mening van een PR-bureau, maar u kunt een aantal belangrijke fundamenten leggen zonder overleg. Bepaal hoe u uw merk gaat opbouwen als de zaken weer normaal zijn. Deze crisis zal voorbijgaan. We hebben niet voor zulke moeilijke uitdagingen gestaan, maar het internationale bedrijfsleven zal samenwerken om deze storm te doorstaan. Hoe de toeristenindustrie de wereldwijde PR-crisis kan overwinnen Het valt niet te ontkennen dat de hele wereld de impact van COVID-19 voelt, maar niet veel bedrijven staan zo onder druk als die in de reis- en horecasector. Zowel binnenlandse als internationale reizen zijn aanzienlijk gedaald, en zelfisolatie heeft iedereen gedwongen zichzelf op te sluiten in hun huizen. Voor PR-professionals die voor het eerst met een wereldwijde crisis worden geconfronteerd, zijn er drie belangrijke punten om in gedachten te houden. 1) Focus op uw merkwaarde In plaats van te draaien rond uw producten en diensten, zouden uw verhalen zich moeten richten op hoe uw bedrijf in een bepaalde situatie helpt. De reisindustrie lijkt de verwachtingen te hebben overtroffen, met hotels die hun deuren openen voor gezondheidswerkers die de uitbraken van COVID-19 bestrijden, terwijl verschillende luchtvaartmaatschappijen hun vliegtuigen momenteel gebruiken om medische benodigdheden te vervoeren. Hoewel altruïsme van deze omvang niet voor alle bedrijven mogelijk is, is het belangrijk dat merken nadenken over de echte maatregelen die ze kunnen nemen om het probleem van de samenleving aan te pakken.µ 2) streven naar eerlijkheid, niet naar perfectie Klanten verwachten tegenwoordig eerlijkheid van merken die ze vertrouwen, terwijl maar weinig consumenten op dit moment uitmuntendheid verwachten. De beste manier om dit te doen, is via posts op sociale media van uw CEO. Arne Sorenson, CEO van Marriott, heeft vorige maand bijvoorbeeld een emotionele video uitgebracht waarin de huidige verliezen van het bedrijf en de plannen voor de toekomst worden beschreven. 3) Spreek, verkoop niet De veiligheid van medewerkers en de gemeenschap moet de topprioriteit zijn van elk merk. Uit een recent onderzoek is gebleken dat consumenten nauwlettend volgen hoe merken reageren op de COVID-19-crisis, waarbij 66% van de respondenten het erover eens is dat merkgedrag nu een enorme impact zal hebben op hun toekomstige loyaliteit. Het goede nieuws voor marketeers is dat tijden van crisis een geweldige kans kunnen zijn om vertrouwen op te bouwen. Pioneer voordelen Merken die pionierden in hun digitale transformatie en in een vroeg stadium online verkoopkanalen bouwden, hebben bewezen beter bestand te zijn tegen de pandemie. Zo breidde het Taiwanese warenhuis Shin Kong Mitsukoshi, dat eerder een app voor online winkelen lanceerde, snel zijn e-commerceplatform uit, sloot het partnerschappen met thuisbezorgdiensten en integreerde het zijn offline klantgegevens. De sleutel is samenwerking Merken moeten ook steun bij elkaar zoeken. In plaats van de crisis alleen aan te pakken, werken veel Taiwanese bedrijven met elkaar samen om hun inspanningen op het gebied van digitale transformatie te versnellen. Dit is precies wat de Taiwanese FamilyMart deed toen de supermarktketen samenwerkte met Foodpanda om bezorgdiensten te leveren vanuit hun winkels. Gebruik machine learning COVID-19 heeft de gewoonten en consumptiepatronen van mensen veranderd. Als reactie hierop snijden bedrijven hun media-uitgaven en veranderen ze strategieën. Een goed begrip van uw klanten kan een lange weg gaan. Een manier om dit te doen is door het gebruik van kunstmatige intelligentie en machine learning. Deze technische voorstellen verwerken snel enorme, complexe datasets en worden in realtime aangepast, waardoor teams hun klanten beter kunnen begrijpen en kunnen reageren op gedragsveranderingen. Beste praktijken voor contentmarketing Hoe creëer je als marketeer waardevolle content voor je merk wanneer de wereld op zijn kop staat? Net als onze vrienden die gespecialiseerd zijn in PR en sociale strategie, hebben we een lijst samengesteld met beproefde praktijken die dienen als nuttige herinneringen om contentstrategieën te ontwikkelen. Vergeet de bruikbaarheid van uw inhoud niet Specifieke reacties van merken en bedrijfstakken, richtlijnen voor sociale afstand of dagelijkse besmettingstellingen bieden elk de mogelijke informatie. Er zijn momenteel geen rulebooks, dus gebruik dit als een kans om inhoud te bieden die in de praktijk kan worden toegepast. Combineer messaging met de juiste kanalen Wees neutraal in uw berichten. Door de huidige situatie is extreme gevoeligheid nodig. Marketeers moeten zich ervan bewust zijn dat verschillende werknemers anders kunnen reageren op nieuw merkbeleid. Wees voorzichtig en adviseer uw teams om alle opties te overdenken. Stel “overmatige communicatie” uit voor later U kunt niet te actief zijn in uw berichten als er geen uitstekende experts onder u zijn. Omdat iedereen op zoek is naar mogelijkheden om de productiviteit te verbeteren, is het belangrijk dat u deel uitmaakt van uw marketingteam van experts. Laat data uw contentinspanningen stimuleren Het filteren van informatie en het vinden van een boeiend verhaal is momenteel een belangrijk onderdeel van je werk, maar dat kan niet als je in het duister tast. Werk samen met je team om de puzzelstukjes in elkaar te zetten, zodat je het best mogelijke verhaal kunt vertellen. Maak uw inhoud menselijk Verplaats jezelf in de schoenen van de ander en respecteer hun standpunt. Wees zo neutraal mogelijk, vooral in uw inhoud. Weet wanneer en hoe u uw inhoud kunt promoten Uw marketingteam produceert echt indrukwekkende inhoud, maar ze willen ervoor zorgen dat hun inspanningen het licht zien. Maar contentpromotie verloopt tegenwoordig misschien niet zo soepel. Schrap de uitdrukkingen “ongekende tijden” en “onzekere tijden” uit uw vocabulaire. Deze twee uitdrukkingen, hoewel waar, worden door iedereen te veel gebruikt. We weten allemaal dat de situatie dynamisch is en voortdurend verandert. Wees niet bang om het bij het verkeerde eind te hebben Je weet nooit hoe een situatie kan veranderen, en dat is oké. Laat dit je als marketeer niet ontmoedigen. Het feit dat de situatie aan het veranderen is, betekent niet dat uw plannen in de toekomst niet relevant zullen zijn. Een goede klantervaring? Vraag je een man of een vrouw? Tegenwoordig is de klantervaring bepalend voor de merkreputatie. Een nieuwe studie door Genesys wees uit dat mannen en vrouwen verschillende verwachtingen hebben van goede klantenondersteuning en communicatiemethoden. Mannen zijn bijvoorbeeld bereid meer te betalen om het soort service te krijgen dat ze willen. 35% van de mannen en 25% van de vrouwen zegt dat ze een aankoopbeslissing nemen uitsluitend op basis van zijn reputatie op het gebied van klantenservice. Bij de communicatie met klantenondersteuningscentra waarderen zowel mannen als vrouwen de tijdigheid van de respons en de kwalificaties van het personeel in gelijke mate. 11% van de vrouwen en 20% van de mannen zegt “vaak” teleurgesteld te zijn in de klantenservice. Mannen klagen ook vaker bij een concurrent na slechte service, vergeleken met 5% van de vrouwen. Hoewel de resultaten van onze enquête licht werpen op het verschil in denken tussen mannen en vrouwen als het gaat om klantenservice, wijzen ze ook op een bredere trend: de verwachting van “as you please” dienstverlening. Gelukkig kunnen bedrijven met kunstmatige intelligentie en voorspellende kracht de meer gepersonaliseerde ervaringen bieden die consumenten gewend zijn. Neem contact met ons op en we bespreken verschillende mogelijkheden. E-mail: info@webdevelopmentapp.com BE: +32 499 41 46 24 Franklin Rooseveltplaats 12, 2060 Antwerpen, Belgie |
https://webdevelopmentapp.com/nl/ |
